zaterdag 10 maart 2012

Tutorial : Kaars in kopje


Ik ben dol op tuttige theekopjes uit grootmoederstijd
met bloemetjes en gouden randjes.

Mijn pipowagen staat er vol mee...
om ooit een heleboel etagères mee te maken,
om te gebruiken voor een high tea maar...
ook om een "kaars in kopje" van te maken voor
op de paastafel of tijdens de high tea.


Ook leuk, maak ze , pak ze leuk in met cellofaan papier
en geeft ze als kadootje!
Ook maken?

Ren naar de kringloop of plunder de kast van je oma voor een paar kitscherige theekopjes en volg de tutorial 

die ik hieronder voor je maakte.
(met mijn speciale geheimpje met betrekking tot het lontje)

Veel plezier!
Neem een middelgrote stompkaars.
 Dit is genoeg voor 2 theekopjes. 

Snij de kaars in stukjes en verzamel deze in een glazen potje maar let erop dat je de lont van de kaars heel laat.
Zorg dat je de hele kaars opgesneden hebt en knip de lont die je over hebt in 2 gelijke delen.
Neem dan een theelichtje waarbij je het lontje
makkelijk kunt verwijderen.
( er zijn meerdere soorten in de handel maar je moet de theelichtjes hebben met een gaatje erin.

Dus waarin de lontjes niet ingegoten zitten in het kaarsje)
Nu komt mijn geheimpje....
Verwijder het theelichtlontje en stop het afgeknipte
lontje van de stompkaars erin.

Dit is het geheim van deze smid :-)
Hierdoor staat je lont altijd rechtop en hoef je
niet te klooien om het lontje recht te houden als
je straks de kaars gaat gieten!

Op het web circuleren allerlei tutorials voor kaarsgieten
vwb het lontje rechthouden ...maar ik dacht bij mezelf
Huh!? Dat moet toch makkelijker kunnen.
En dus bedacht ik deze variant :-|)   LOL

Smelt ondertussen de kaars in de magnetron totdat 
deze helemaal gesmolten is en 
giet deze vervolgens in het theekopje.

Je kunt aan de gesmolten kaars eventueel nog parfumolie toevoegen zodat je een heerlijk geurkaars krijgt !
(Gebruik geen parfumolie voor zeep maar olie
die geschikt is voor verwarming dus
bijvoorbeeld branderparfumolie)

Omdat het lontje al rechtop staat heb je 
dus geen "gedoe"
en kun je heel makkelijk gieten.
Giet de helft op en bewaar de andere helft voor je tweede theekopje ;-)


Zo ziet je theekopkaarsje er na het gieten uit.
Laat goed drogen en dan licht de kleur vanzelf  weer op :-)
Tadaa ! Klaar voor gebruik!

41 opmerkingen:

  1. Nou wat leuk en simpel zeg,dat gaan we zeker proberen!!Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk!! Om die reden liggen er hier ook al een paar omakopjes te wachten!! Te wachten tot jouw geheim van de smid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's nog eens handig, met dat theelichtje! Ik heb altijd zitten klooien met lont om potlood boven kopje en dan nog zit het scheef! Dank je voor de tip! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke kopjes heb je gebruikt.
    Leuk idee voor een cadeautje inderdaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er hartstikke leuk uit. Tuttige theekopjes heb ik en kaarsjes ook, dus ik ga het eens proberen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee die ga ik bij mijn favorieten zetten ...

    Fijn weekend ...... groetssssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ow wauw, gave kopjes, mooi gedaan! Dit ideetje staat al sinds ik het heb gezien op pinterest op mijn nog-te-maken lijstje...

    Groetjes!

    www.studiozakka.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh, dat waxinelichtje, wat een uitvinding. Ik zat altijd te klooien met ijzerdraad of een knijper om die lont wat recht te houden... Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha ha ..
      Nou bij die gedachte werd ik al "kriegel" en bedacht dus het theelichtjes principe :-)
      Omdat de lont uit de stompkaars hergebruikt wordt is die al stevig door het kaarsvet en zakt dus niet in.Het theelichtje houdt de lont vast en precies in het midden.
      Twee vliegen in een klap!
      Bij een nieuwe (slappe)lont zal het waarschijnlijk niet werken.
      Suc6!

      Verwijderen
    2. Wellicht kan je een nieuwe lont even door het gesmolten kaarsvet halen en laten drogen?
      En bij een dieper bakje twee waxinelichtjes op elkaar doen voor de stabiliteit!
      Goh ik raak helemaal ginspireerd door jouw tip. Ik ga maar weer eens naar de kringloop!!
      hartelijke groet, karin

      Verwijderen
  9. Super gaaf-dank voor het delen-staat op mijn wenslijst. De kopjes staan al te wachten. Mooi weekend toegewenst met hart&ziel door Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heeee dat van het waxinelichtje is een goede tip! Leuk zijn ze geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aha, dat geheim van de smid had ik eerder moeten weten! Ik heb laatst ook kaarsjes gemaakt, en dat werd me toch een zooi....... Heb heel lang kaarsvet uit het ribbelaanrecht staan peuteren en strijken..... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik eerder op het idee was gekomen had ik het zeker vermeld...ha ha

      Verwijderen
  12. Wat ontzettend leuk! Ik ga het zeker een keer proberen... Vind de kopjes ook heerlijk kitsch!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. SUPER IDEE!!!! Dit komt zeker op mijn todo-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie theekopjes! En een leuk idee!

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk resultaat, zo lekker tuttig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helmaal leuk zet ik op mijn TD lijstje!!.

    gr.LOuise

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt voor het plaatsen van de tutorial. Ga het binnenkort zeker doen, alle kaarsenresten bewaar ik al een tijdje.
    Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. superhandige tip.
    het uitproberen waard.
    tof eindresultaat!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Allereerst: wat heb je een vrolijke website :) Die Pipowagen is helemaal super, echt enig. Wat betreft de kaarskopjes: ik kende ze al maar wist niet dat het zó eenvoudig was. Misschien tóch ook maar eens maken.
    Groetjes,
    Heidi (LoeLaLoep)
    PS: ik heb me meteen via email op je site geabonneerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank je wel voor je reactie! Je mag er 1 voor mij maken, want ik kom er niet uit! Ik heb genoeg sites gevonden waar je 1 kan maken, maar dan weet ik niet hoe ik het op mijn site krijg. En wat zou je er voor terug willen hebben?

    Groetjes Romana

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik heb ook een hoeveelheid kopjes voor dit doel bewaard maar wist niet goed hoe het aan te pakken. Jippie ! Nu dus wel.
    Dank je wel !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk idee! Ik heb het gepind op mijn pinterest, dus die wordt zeker een keer gemaakt.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oooo, leuk zeg ! Ook voor moederdag ofzo ! Top !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ze blijven leuk! Ik heb ze laatst ook gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik kocht vandaag een heel leuk tasje + bordje! Ga dit zeker eens proberen because I love candles !! :)
    groetjes Silke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jaa, dit is zo leuk! Bij mij droogt de kaars echter altijd vreemd op: het midden verzakt rondom het lont. Doe ik iets fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. buiten gieten waardoor het sneller hard wordt wekte bij mij goed.
      Natuurlijk niet bij 25 graden buiten hihi.
      Koelkast zou ook moeten kunnen maar ja wel gedoe.

      Verwijderen
  27. Via freubelweb op je site gekomen. Errug leuk die kaarskopjes. Gaan we zeker maken. Gezellig, op een mooie zomeravond de tafel vol met "oma" kaars kopjes.

    Groet, Agnes.

    www.mijntijdverdrijf.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat fijn! Bedankt voor je tutorial! Deze kopjes staan al een poosje op mijn "to do-lijstje", maar had geen zin in te veel "gedoe". Dit lijkt me een hele handige oplossing!

    Groetjes Annelies!

    www.izzystyling.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb dit net gedaan, het ging makkelijk ik was zo klaar en het ziet er heel erg leuk uit!
    Ik ga het zeker vaker doen en of cadeau geven. Ik had de stukjes kaarsvet gewoon in een steelpannetje gesmolten op een klein pitje met een vlamverdeler eronder. Ging prima.

    Super idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Super goed idee! Ik heb ook al meerdere keren theekopkaarsjes gemaakt en gehannest met sateprikker door lont steken enzo.(zie mijn blog; huiselijkgeluk.blogspot.nl)) Maar deze manier ga ik ook eens proberen. Ik gebruik toch altijd oude kaarsen om om te smelten dus lonten zat ;-)
    Laatst merkte ik ook dat toen ik mijn kaarsen buiten in de kopje goot het sneller afkoelde en er dus geen kuil achterbleef na het gieten! Ook fijn! Hoefde ik niet meer na te gieten! Kan wellicht ook met de koelkast maardat is weer gedoe om dat kopje met was, wiebel, wiebel in de koelkast te krijgen.
    hartelijke groet, karin

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Even een vraag: op internet zie ik overal staan : gebruik niet de magnetron om de kaars te laten smelten.....
    Maar jij doet het wel.....Waarom raden ze het af op internet??
    En wordt het erg vies als je wel de magnetron gebruikt??

    Groetjes ME

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoewel het al even geleden is dat je dit bericht postte, had ik er vandaag veel aan! Mijn kopjes waren alleen heel klein (soort espresso-setje van vroeger lijkt het), dus heb de waxinelichtjes bijgesneden zodat ik toch het lontje rechtop kon houden! :-)

    Thanks voor je geweldige uitleg!!

    Groetjes Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Erg leuk gedaan, alleen jammer van de nieuwe kaars. Je kunt ook restjes gebruiken van oude kaarsen?
    Lont? Dat heb ik wel voor jullie en natuurlijk voor weinig omdat ik van creatieve mensen hou en graag wil helpen.
    Kijk maar op Facebook Kaars4U.
    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  34. kun je deze kaars ook gewoon branden?barst het kopje dan niet?of is het puur voor de sier?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie !
Ik stel je berichtje enorm op prijs:-)